My Renault

Nieuwe brandstoflabels

Door een Europese richtlijn met betrekking tot alternatieve brandstoffen komen er nieuwe labels aan de pomp en op de klep van de brandstoftank van nieuwe wagens. Elk type brandstof krijgt zo vanaf 1 oktober 2018 zijn eigen label. Het doel? De chauffeurs beter op de hoogte brengen van deze veranderingen.

Drie soorten labels en varianten

Benzine

Op het ronde label staat de letter E (‘essence’), gevolgd door een cijfer dat de maximale hoeveelheid biocomponenten aanduidt.

Diesel

Op het vierkante label staat de letter B (‘biodiesel’), gevolgd door een cijfer dat de maximale hoeveelheid biocomponenten aanduidt.

Gas

Op het ruitvormige label staat LNG, CNG, LPG of H2 – naargelang het type gas.

Er volgt binnenkort ook een label voor elektrische voertuigen.

Nieuwe biodiesels in België?

Sinds 1 juli 2018 mogen bij ons ook de nieuwe biodiesels B10, B20 en B30, en XTL (paraffinische synthetische diesel) worden verkocht. Nieuwe voertuigen krijgen automatisch het nieuwe label, zodat een chauffeur eenvoudiger ziet of zijn voertuig geschikt is voor de nieuwe biodiesel of niet. Maar voor eigenaars van minder recente dieselwagens is dat niet zo gemakkelijk te achterhalen.

E10 vervangt Super 95

Sinds 1 januari 2017 is er geen Super 95 meer verkrijgbaar. Die brandstof maakte namelijk plaats voor een nieuwe, milieuvriendelijkere variant: bio-ethanol E10 (het huidige E10-label). Maar volgens Febiac, de Belgische Automobiel- en Tweewielerfederatie, veroorzaakte deze wijziging problemen bij ongeveer de helft van de wagens die voor het jaar 2000 geproduceerd werden.

Oldtimers en youngtimers in gevaar?

Om met een wagen van voor het jaar 2000 te blijven rijden zonder de motor te beschadigen, zijn er drie oplossingen. De eerste en meteen duurste optie is bepaalde motoronderdelen vervangen om bio-ethanol E10 te kunnen gebruiken. De twee andere oplossingen zijn veel eenvoudiger en dus ook goedkoper. E10 is een veel ‘drogere’ brandstof dan Super 95. Het kan dan ook helpen om additieven toe te voegen aan de bio-ethanol, die de motor als het ware smeren. Tot slot kunt u ook gewoon overschakelen op Super 98 benzine, maar dat is slechts een tijdelijke oplossing. Super 98 zal op termijn namelijk ook van het toneel verdwijnen.

Is uw Renault compatibel?

Dat hoeft u niet zelf te testen. Alle modellen van Renault die sinds 1 januari 1997 in gebruik genomen werden, zijn compatibel, met uitzondering van de voertuigen hieronder.

Jammer genoeg zijn niet alle voertuigen geschikt. Rijdt u met een van deze modellen? Dan raden we u aan de tips hierboven te raadplegen.

  • Renault 19
  • Mégane 1 2,0 l motor uitgerust met de benzinemotor met directe injectie F5R 700
  • Mégane 1 2,0 l motor uitgerust met de benzinemotor met directe injectie F5R 740
  • Laguna 2 2,0 l motor uitgerust met de benzinemotor met directe injectie F5R 782
  • Laguna 2 uitgerust met de 2,0 l turbomotor F4R 764, in gebruik genomen tussen 1 januari 2000 en 31 december 2002
  • Laguna 2 uitgerust met de 2,0 l turbomotor F4R 765, in gebruik genomen tussen 1 januari 2000 en 31 december 2002
  • Espace 4 uitgerust met de 2,0 l turbomotor F4R 790, in gebruik genomen tussen 1 januari 2000 en 31 december 2002
  • Espace 4 uitgerust met de 2,0 l turbomotor F4R 794, in gebruik genomen tussen 1 januari 2000 en 31 december 2002
  • Vel Satis uitgerust met de 2,0 l turbomotor F4R 762, in gebruik genomen tussen 1 januari 2000 en 31 december 2002
  • Vel Satis uitgerust met de 2,0 l turbomotor F4R 763, in gebruik genomen tussen 1 januari 2000 en 31 december 2002
  • Avantime uitgerust met de 2,0 l turbomotor F4R 760, in gebruik genomen tussen 1 januari 2000 en 31 december 2002
  • Avantime uitgerust met de 2,0 l turbomotor F4R 761, in gebruik genomen tussen 1 januari 2000 en 31 december 2002

Meer info

over de compatibiliteit met E10
over de nieuwe brandstoflabels

Word Renault ambassadeur !

U heeft geen toegang tot dit formulier.