My Renault

De saga der groten

De geschiedenis van de auto kan over het algemeen in drie belangrijke fasen worden samengevat. De eerste periode, voor de Eerste Wereldoorlog, was die van de pioniers, toen de auto zijn intrede deed en alles daaromtrent nog uitgevonden moest worden. Die werd gevolgd door de periode tussen de twee wereldoorlogen, die van de industrialisatie, met steeds luxueuzere en snellere auto’s, enkel voor de rijke elite. De laatste periode tenslotte, was die van de democratisering.

Met de ontwikkeling van persoonlijke rijkdom en de opkomst van een brede middenklasse is de auto net als de wasmachine of televisie een onmisbaar voorwerp in de meeste huishoudens geworden. En hoewel Renault, dat na de oorlog een staatsbedrijf werd, zich vooral richtte op autoproductie voor het grote publiek, bleef het merk met de diamant ook prestigewagens produceren. Wij nodigen u uit om ze te ontdekken!

Renault Frégate (1951 – 1960)

Met zijn mooie lijn, uitstekende wegligging en ruime interieur overtuigde Frégate niet alleen de officiële diensten, maar ook de filmmakers! Hij duikt dan ook vaak op in films noirs uit de jaren vijftig.

Renault Rambler (1962 – 1967)

Renault Rambler vond zijn inspiratie in Amerika en werd in Haren in België geassembleerd. Ondanks zijn unieke look en premiumdiensten kende hij niet het verhoopte succes.

Renault 16 (1965 – 1980)

De R16, ontworpen door Gaston Juchet en Philippe Charbonneaux, onderscheide zich meteen door het revolutionaire binnenwerk en interieur dat op wel zes verschillende manieren kon opgesteld worden. Er werden meer dan 1 miljoen exemplaren van de R16 verkocht en het model werd door critici tot “Auto van het jaar 1965” gekroond.

Renault 20 & 30 (1975 – 1984)

In 1975 werd Renault 30 gelanceerd als vervanger van Renault 16, met V6-motor en erg goed uitgerust. Z’n kleine zusje Renault 20 stond hem bij, gebaseerd op hetzelfde model, maar met zuinigere motoren, bijna vierkante koplampen en minder afgerond. Renault 30 is vooral bekend als de wagen van Louis de Funès in de film ‘La Zizanie’. De populaire Renault 20 werd de officiële auto van de hoogwaardigheidsbekleders van de communistische regering in Roemenië onder de naam Dacia 2000.

Renault 25 (1984 – 1992)

Deze luxewagen kreeg een originele lijn en dat is niet toevallig. Hij was een van de eerste auto's waarvan het ontwerp rekening hield met de luchtweerstand om het brandstofverbruik te optimaliseren. Resultaat? Een aerodynamisch hoogstandje voor die tijd.

Renault Safrane (1992 – 2002)

Renault Safrane werd geproduceerd om Renault 25 te vervangen en viel in de smaak door zijn comfort, ruimte en onverstoorbaar gedrag in alle omstandigheden.

Renault Vel Satis (2002 – 2009)

Ondanks zijn premiumprestaties en het behalen van 5 sterren tijdens de Euro NCAP-test, waardoor hij de presidentiële auto van Nicolas Sarkozy werd en de sterren tijdens het Festival van Cannes mocht vervoeren, lag de verkoop van de Vel Satis onder de verwachtingen.

Renault Latitude (2010 – 2015)

Deze wagen, gelanceerd om de Vel Satis vervangen, is een luxe sedan tegen een betaalbare prijs. Zijn belangrijkste troef? Uitstekend rijcomfort, vooral te danken aan de zorg die besteed werd aan het interieur en de ophanging. De Renault Latitude wordt in het Midden-Oosten en Azië nog steeds op de markt gebracht als een Renault Safrane onder de naam SM5 door Renault Samsung Motors.

Renault Talisman (2015 – …)

De nieuwste aanwinst in het premiumsegment van het merk met de diamant. Renault Talisman viel onmiddellijk in de smaak door zijn verfijnde en krachtige ontwerp, zijn hoogwaardige diensten en zijn rijcomfort. Daarom werd hij onlangs ook uitgeroepen tot Mooiste auto van 2015!

Word Renault ambassadeur !

U heeft geen toegang tot dit formulier.