My Renault

Fiscaal aspect bedrijfswagen

Lichte bedrijfswagens zijn op fiscaal vlak veel voordeliger dan gewone wagens, maar er zijn ook heel wat valkuilen. Valt de gebruiker van het voertuig onder een arbeidscontract? (Dit is bijvoorbeeld niet het geval voor een zelfstandige of een bedrijfsleider.) Wordt het voertuig ook privé gebruikt en wat houdt dat privégebruik precies in?

Definitie van lichte bedrijfswagens

Een lichte bedrijfswagen is een voertuig dat speciaal ontwikkeld werd volgens de Europese regels voor goederentransport. Het gewicht mag dan ook maximaal 3,5 ton bedragen.

Renault levert kentekenbewijzen voor bestelwagens (ook wel N1 genoemd) voor Kangoo Express, Trafic (behalve Passenger), Master (behalve bus en Combi) en Alaskan. Een bedrijfswagen telt één of twee rijen stoelen (enkele of dubbele cabine) en een gesloten laadruimte (vrachtwagen) of een open laadruimte (pick-up). Om met een bedrijfswagen te mogen rijden, moet de chauffeur in het bezit zijn van een rijbewijs B, zoals voor een gewone wagen.

Juridische vereisten

De Belgische staat is veel strenger dan Europa en eist dat de lengte van de laadruimte van een vrachtwagen (geen pick-up) meer dan 50% van de wielbasis bedraagt (30% voor Europa).

Voor voertuigen met een dubbele cabine gaat men nog een stapje verder: de passagiers en goederen moeten volledig van elkaar gescheiden worden met een tussenwand. Deze twee punten worden gecheckt bij de eerste technische keuring en bij elke herinschrijving. Zijn deze eisen niet vervuld? Dan beschouwt de FOD Financiën het voertuig als gewone wagen voor alle belastingen! Dat is helaas ook het geval bij Kangoo Express Maxi met vijf zitplaatsen.

Een bestelwagen van het bedrijf

Een voertuig kan tot bestelwagen (professioneel voertuig) worden omgetoverd, op voorwaarde dat het voldoet aan de twee eisen hieronder. In de meeste gevallen haalt men de achterbank(en) uit de wagen. Denk maar aan het Pack Pro van Renault. Dat zorgt ervoor dat uw voertuig aan alle wettelijke vereisten voldoet om als bedrijfsvoertuig ingeschreven te worden. Toch is het aantal beschikbare versies beperkt door een vrij onbekend criterium: de openingshoogte van de achterklep moet namelijk minimaal 600 mm bedragen (verticaal gemeten). Daardoor valt onder meer de berlineversie van Clio en Megane af.

Taksen en kosten voor rekening van de chauffeur van een bedrijfsvoertuig*

* Eigenaar van het voertuig (of chauffeur in geval van leasing).

  • Geen belasting op inverkeerstelling.
  • Bijzonder lage verkeersbelasting. In Wallonië en Brussel, en voor leasewagens, schommelt dit bedrag tussen € 85,01 en € 148,76 per jaar, afhankelijk van het maximumgewicht van het voertuig. Vlaanderen rekent € 19,32 per schijf van 500 kg aan, rekening houdend met het brandstoftype en de euronorm van het voertuig (voor voertuigen van minder dan 2.500 kg houdt men rekening met de CO2-uitstoot). Dat betekent dat u tussen € 40 en € 182,57 betaalt. In Vlaanderen wordt een elektrisch bedrijfsvoertuig bovendien vrijgesteld van verkeersbelasting.
  • Op boekhoudkundig vlak zijn alle kosten 100% aftrekbaar, dus ook de brandstof (terwijl u voor een gewone wagen afhankelijk van het CO2-niveau tot 50% minder kosten in rekening kunt brengen). Dat is interessant!
  • Daarnaast kunt u een bedrijfsvoertuig sneller (degressief) afschrijven, wat niet het geval is bij een gewone wagen. Alle bijkomende kosten (accessoires ...) kunnen ook onmiddellijk worden afgeschreven. Een zelfstandige kan ze zelfs inbrengen als ‘investeringsaftrek’.
  • De btw kunt u volledig terugvorderen, tenzij u het voertuig ook privé gebruikt. Bij gemengd gebruik (privé en professioneel) kan slechts 15% van het gefactureerde btw-bedrag niet worden afgetrokken (ten opzichte van 65% bij een gewone wagen). U kunt proberen om dit quotum te verminderen door gebruik te maken van de logboekmethode waarbij u alle informatie over de afgelegde trajecten registreert (plaats, datum, uur, aantal kilometer, privé of professioneel), maar dat is helaas niet zo eenvoudig.

Taksen en kosten voor rekening van

Taksen en kosten voor rekening van de werkgever

Hier moet er uiteraard sprake zijn van een arbeidsovereenkomst tussen de chauffeur en de werkgever. Deze regel geldt dus niet voor zelfstandigen, vrije beroepen of bedrijfsleiders met een zelfstandig statuut.

Wanneer het voertuig ook privé gebruikt wordt, moet u een CO2-bijdrage betalen. Dit is geen taks, maar wel een RSZ-bijdrage. Bovendien is die 100% aftrekbaar. Deze bijdrage wordt op dezelfde manier berekend als bij een gewone wagen. Daarnaast wordt ze elk jaar geïndexeerd (in 2018 bedroeg ze minimaal € 26,47 per maand). Ga uit van iets minder dan € 1 per maand per gram CO2.

Taksen en kosten voor rekening van de werknemer

Als de werknemer de bestelwagen ook voor privéverplaatsingen gebruikt, moet hij een voordeel van alle aard aangeven. Voor een gewone wagen is deze berekening heel eenvoudig (de huidige formule, die rekening houdt met de leeftijd, de catalogusprijs, het werkelijk betaalde btw-bedrag en de CO2-uitstoot). Bij lichte bedrijfswagens is het iets complexer, omdat er simpelweg nog geen standaardformule bestaat. U en/of uw accountant moeten dus zelf het toegekende reële voordeel kunnen aantonen: het reële kilometerpercentage voor privégebruik, vermenigvuldigd met de reële kostprijs van het voertuig, de aankoop, het onderhoud, verzekeringen ...

Wat houdt privégebruik eigenlijk precies in?

Een werkgever kan zijn werknemer een voertuig ter beschikking stellen voor de uitvoering van zijn taken. Logisch voor een tuinier, een koerier of een elektricien, maar niet altijd vanzelfsprekend voor een bankier of een IT’er! Want als de wagen deel uitmaakt van het loonpakket, beschouwt de staat dit als een bron van inkomsten en moet u er dus belastingen op betalen. In het geval van een bedrijfsvoertuig is er geen sprake van een geijkte formule, maar moet het privégebruik kunnen worden aangetoond. Privégebruik omvat verplaatsingen met het gezin en buiten de werkuren, maar ook het woon-werkverkeer. Een elektricien die zijn bestelwagen van het bedrijf gebruikt om ’s morgens naar het werk en ’s avonds weer naar huis te rijden, profiteert dus van een voordeel van alle aard.

De beste manier om uw professionele gebruik te rechtvaardigen? Laat uw Renault uitrusten met het Pack Securysatfleet, ons geolocatiesysteem (Track&Trace). Op die manier kunt u op elk moment de verplaatsingen van uw chauffeurs in kaart brengen. Handig, toch?

garage icon
Meer informatie nodig over het Pack Securysatfleet of Track&Trace?

Maak een afspraak met uw consessiehouder, onze specialisten verwachten u!

Mijn garage 

Word Renault ambassadeur !

U heeft geen toegang tot dit formulier.