My Renault

De Renault Taxis van

Wanneer de Eerste Wereldoorlog begin september 1914 nog maar net begonnen is, keert de militaire situatie al heel snel in het voordeel van het Duitse leger. Op amper enkele maanden tijd staan de Duitse troepen al aan de poorten van Parijs. Omdat de Franse militaire staf de hoofdstad niet in handen van de vijand wil laten vallen, gaat ze op zoek naar een laatste redmiddel om deze hopeloze situatie te keren en het oprukken van het Duitse leger te vertragen.

Een ongeziene strategische keuze

De Duitsers hebben het plan opgevat om de hoofdzakelijk langs het Duitse front gelegen Franse verdediging en vestingwerken via België te omzeilen, het zogenaamde ‘Schlieffenplan’. Dit plan blijkt succesvol. België wordt al snel bezet en de Fransen kunnen het Duitse offensief in eerste instantie niet tegenhouden. Geconfronteerd met deze situatie beslist maarschalk Joffre om aan de Marne een frontlijn te vormen. Daarbij stelt zich echter een heel belangrijke uitdaging. Hoe kan hij zo snel mogelijk voldoende soldaten vervoeren om dit nieuwe front te ondersteunen? Het is generaal Galliéni die met een bijzondere oplossing komt: zo veel mogelijk Parijse taxi’s vorderen voor het vervoer.

500 taxi’s van Renault voor de oorlogsinspanningen

In die periode zijn de taxi’s van Renault, en dan vooral het model Type AG-1, erg populair. Zij vormen dan ook de hoofdmoot van deze vloot van om en bij de 1.100 voertuigen. Elke taxi vervoert gemiddeld 5 tot 6 soldaten, zodat er tussen 6 en 7 september 1914 ongeveer 5.000 soldaten aan de frontlijn kunnen worden afgezet. Ondanks enkele probleempjes tijdens de operatie, zoals vertrekorders die niet of te laat worden gegeven, taxi’s die te laat in de nacht worden gevorderd, enz., blijft deze operatie een heuse primeur op het vlak van militaire tactiek.

Aangezien de trein tijdens de oorlog veruit het belangrijkste vervoermiddel is en de troepen die per taxi worden aangevoerd hoofdzakelijk bestaan uit eenheden die al grote verliezen hebben geleden en uit reservisten, is het aandeel van dit ongeziene manoeuvre in de overwinning van de eerste slag aan de Marne vrij beperkt. Toch is de symbolische waarde van deze operatie buitengewoon. Omdat het succes van de operatie te danken is aan nationale solidariteit en inspanningen, heeft ze een belangrijke psychologische impact op de hele bevolking. De taxi’s worden geroemd zoals echte helden. En de voertuigen van Renault zijn sindsdien bijzonder gewild bij verzamelaars die dit onwaarschijnlijke tijdperk en de geschiedenis een beetje willen laten voortleven.

Een meer dan symbolische bijdrage

De deelname van Renault aan de oorlogsinspanningen blijft echter niet beperkt tot de symbolische operatie van de beroemde ‘Taxis de la Marne’. Tijdens de vier oorlogsjaren produceren de fabrieken van Renault niet alleen meer dan 2.000 wagens, vrachtwagens en ziekenwagens voor het leger, maar ook vliegtuigmotoren en, nog verrassender, niet minder dan twee miljoen obussen!

Tot slot blijkt de tank Renault FT, waarvan er 750 exemplaren worden geproduceerd, op zijn beurt van doorslaggevend belang voor de uiteindelijke overwinning. Dankzij zijn mobiliteit, bepantsering en 360°-draaiende pantserkoepel – een primeur in zijn soort – betekent hij een wereld van verschil op het gevechtsterrein.

Word Renault ambassadeur !

U heeft geen toegang tot dit formulier.