My Renault

Bijna 1 miljoen kilometer

Verwonde of gehospitaliseerde patiënten vanop hun vakantie in het buitenland repatriëren, dat is het werk van Gilles Carite. Zijn ambulance, een speciaal ingerichte Renault Master, is zowat zijn tweede thuis. Met gemiddeld 10.000 km per maand bereikt hij binnenkort de kaap van 1 miljoen!

R : Hoe tover je een renault master om tot een ambulance?

G : Een ambulance moet aan verschillende normen voldoen. Daarvoor zijn heel wat aanpassingen nodig: elektriciteit, panelen, plafondverlichting, brancard, hydropneumatische vering (speciaal voor lange afstanden), medisch materiaal voor allerlei pathologieën, van een gebroken been of hartprobleem tot zuurstoftekort).

“Een ambulance moet verplicht geel (RAL 1016) zijn. Bij de bestelling van mijn Master heb ik dan ook gevraagd om hem meteen in de juiste kleur te leveren.”

R : Wat is het langste traject dat u al hebt afgelegd om iemand te repatriëren?

G : Mijn bedrijf specialiseert zich in repatriëringen over heel Europa. Zo ben ik al eens in Zweden geweest, maar de langste afstand was wellicht van Luik naar Marbella: 2500 km heen, 2500 km terug! Op amper 4 dagen tijd ... Best pittig! Voor dit vak moet je echt een goede chauffeur zijn. Het is een kwestie van gewoonte en ervaring, maar bovenal een roeping. Uren aan een stuk achter het stuur? Ik vind dat helemaal niet erg! Ik hou van mijn job als ambulancier. We gaan trouwens ook altijd met twee op pad.

“Na al die jaren moet dit nu mijn vijfde of zesde ambulance zijn. Ik ben ergens de tel kwijtgeraakt. Maar wat ik wél met zekerheid weet: het waren allemaal Renaults.”

R : Uw ambulance heeft bijna een miljoen kilometer op de teller … bijna ongelooflijk, toch?

G : De zomer is in aantocht, voor ons uiteraard een hoogseizoen. Mijn Master zal dus binnen de twee maanden wel ongeveer een miljoen kilometer op de teller hebben. Inderdaad indrukwekkend, en toch denk ik dat ik geen recordhouder ben!

Mijn Master legt vooral lange afstanden op de autosnelweg af en verslijt daardoor een pak minder. Bovendien rijd ik altijd voorzichtig. Dat moet ook, want ik vervoer patiënten met gezondheidsproblemen. Zo krijgen de motor, koppeling en remmen het veel minder hard te verduren dan een auto bij ‘normaal’ gebruik.

“Ondanks zijn hoge kilometeraantal ziet zijn koetswerk er nog als nieuw uit. Geen bluts of buil te bespeuren! En hij rijdt nog als nieuw.”

R : U beleeft wellicht spannende avonturen?

G : Ik zou er een boek over kunnen schrijven! Bij de repatriëring van een skislachtoffer in Val Thorens heb ik ‘s avonds laat, bij het aanleggen van de sneeuwkettingen, de leiding van de remvloeistof beschadigd. Resultaat: een gat, een lek en natuurlijk geen druppel remvloeistof meer.

“Een mecanicien heeft alles hersteld en twee uur later konden we in alle rust onze weg verderzetten. Mocht hij dit lezen: bedankt voor alle hulp!”

Gelukkig ben ik een ervaren chauffeur en mijn job als ambulancier heeft me wel geleerd om in alle situaties het hoofd koel te houden. Ik ben voorzichtig in eerste versnelling afgedaald, en met mijn handrem zorgde ik ervoor dat ik niet te snel ging. Toen we eindelijk beneden waren, was ik drie kilo lichter doordat ik zo gezweet had… En niet onbelangrijk: ik vervoerde een kind dat aan de zuurstof lag. Je kunt je de situatie dus wel voorstellen! Maar eind goed al goed: ongeveer een kilometer verder was er een Renault-garage. Wat een geluk!

R : Wilt u binnenkort veranderen?

G : Mijn Master kan gerust nog heel wat kilometers afleggen. Zijn motor ziet er nog tiptop uit. Het is een plezier om met deze ambulance te rijden. Ik ben er trots op. Hij ziet er nog even mooi uit als in het begin (en goed onderhouden)! Bij deze ook een dikke dankjewel aan alle ambulanciers die voor mij rijden. Want dankzij hun professionaliteit dragen ze bij tot het lange leven van deze ambulance.

“Wanneer ik in een ziekenhuis in het buitenland aankom, vragen de artsen of verpleegkundigen van de spoeddienst vaak of ze mijn ambulance mogen zien. Toon ik hen het kilometeraantal, dan willen ze daar steevast een foto van. Ze kunnen het maar niet geloven!”

“Mijn Renault Master rijdt sinds 8 april 2011 en heeft al 965.495 km op de teller. En hij is nog altijd in topvorm!"

Word Renault ambassadeur !

U heeft geen toegang tot dit formulier.