My Renault

Mijn passie voor Twingo

Jean Van de Vyvere en zijn Twingo zijn onafscheidelijk. Deze wagen viert binnenkort zijn 25e verjaardag, heeft 126.000 km op de teller en rijdt nog altijd even vlotjes. Uiteraard verzorgt de trotse eigenaar van deze versie uit juni 1993 zijn vierwieler tot in de puntjes. We stelden hem enkele vragen ter gelegenheid van de 25e verjaardag van de allereerste Twingo.

R: Uw Twingo is een van de oudste in heel België, toch?

J : Volgens mijn bevindingen klopt dat inderdaad. Toen ik onderzoek deed naar het verleden van mijn Twingo, die ik in 2012 tweedehands van een particulier heb gekocht, ontdekte ik dat hij aanvankelijk in juni 1993 door de garage Collignon is verkocht. Blijkbaar gaat het om de eerste levering van Twingo 1 in België. De Luxemburgse garage kreeg slechts drie Twingo’s: een rode, een groene en de blauwe waarmee ik nu rijd.

Als het kan, behoud ik het liefst de (weinige) kleine ‘oneffenheden’, om mijn Twingo zo authentiek mogelijk te houden.

R: Was uw Twingo het begin van een grote passie?

J: Ik moet toegeven dat ik een echte fan ben sinds ik deze Twingo heb gekocht. Een passie die ik zelfs aan mijn kinderen heb doorgegeven. Een van mijn dochters rijdt nog altijd met de rode Twingo die ik in 2009 nieuw heb gekocht. En mijn andere dochter is ook al aan haar tweede Twingo toe! Ik ben actief lid van de Franse club Génération Twingo, die vooral Twingo-evenementen organiseert. En dan heb ik het nog niet gehad over mijn (gigantische) verzameling van allerlei Twingo-voorwerpen en -gadgets, maar ook documenten uit de beginjaren. Tegenwoordig verzamel ik alleen nog spullen die met Twingo 1 te maken hebben!

Elk jaar raakt mijn Twingo zonder problemen of opmerkingen door de technische keuring.

R: Wat vindt u het leukst aan Twingo 1?

J: In de eerste plaats de ongelofelijk sympathieke aanblik dankzij de koplampen. Die doen me aan de ogen van een kikker denken. Twingo is superveelzijdig: je gelooft niet wat er allemaal in mijn auto kan! Je kunt er zelfs met twee personen in slapen als je de hoedenplank, de achterbank en de hoofdsteunen neerklapt. Het is een eenvoudige wagen die gemakkelijk te besturen en te parkeren valt. Voor zijn tijd had hij een echt laag benzineverbruik van amper 6 liter. Voor mij is het duidelijk: Twingo is een tijdperk op zich.

Mijn Twingo had geen enkele optie. Zelfs geen radio. Dankzij de originele accessoires die ik kon terugvinden, heeft hij nu een goede uitrusting.

R: Wat was uw verste bestemming met deze Twingo?

J: In 2013 ben ik naar Metz gereden voor een evenement van de Génération Twingo-club, ter ere van de twintigste verjaardag van Twingo. Er waren zo’n honderd deelnemers. Mijn dochter was er ook bij. Ze zat wel niet naast me, maar achter het stuur van haar eigen rode Twingo. Die heb ik tot in de kleinste details omgetoverd in een Spa Francorchamps-versie.

De volgende afspraak van de club Génération Twingo: op 25 en 26 augustus 2018 op de luchtmachtbasis van Chambley in de buurt van Metz. Daar vieren we de 25e verjaardag van Twingo.

Het resultaat van de wedstrijden? We sleepten beiden een beker in de wacht. Toch heb ik niet de ambitie om met mijn Twingo naar de andere kant van de wereld te reizen. Ik gebruik hem voor korte, dagelijkse afstanden naar de school waar ik lesgeef. En dat is keer op keer een groot plezier!

R: Legt u uw Twingo in de watten?

J: Mijn Twingo krijgt absoluut voorrang in onze garage. De nieuwe Kadjar van mijn vrouw moet dan maar buiten ‘slapen’. Naast een jaarlijkse grondige schoonmaakbeurt in de carwash was ik mijn auto altijd zelf. Ik zet hem in de was en poets de kunststofonderdelen op met een speciaal product. Soms voer ik ook kleine reparaties aan het koetswerk uit om minieme roestvlekken te voorkomen, de blauwe lak is de originele kleur. Ondanks zijn hoge leeftijd is mijn Twingo nog steeds in erg goede staat!

Mijn youngtimer wordt 25 jaar in juni.

next

Word Renault ambassadeur !

U heeft geen toegang tot dit formulier.