My Renault

Porto Santo, een Smart Island

Op het eiland Porto Santo, in de Portugese archipel van Madeira, wordt binnenkort geëxperimenteerd met een intelligent elektrisch ecosysteem: Smart Fossil Free Island. Dit innovatieve, driefasige programma moet de energietransitie van het eiland bespoedigen, vooral door middel van nieuwe oplossingen op het vlak van elektrische mobiliteit. Als Europees leider in dit segment kreeg Renault van de regering de vraag om zijn steentje bij te dragen aan dit project. Een beloning voor de jarenlange investeringen en innovaties van de groep op het vlak van elektrische ecosystemen en intelligente mobiliteitsoplossingen voor morgen.

Batterijen voor een slim eiland

In het kader van dit achttien maanden durende project werkt Renault nauw samen met EEM, Empresa de Electricidade da Madeira. Dat is de energieproducent, -leverancier en -distributeur op de Portugese eilanden Madeira en Porto Santo. Met behulp van elektrische wagens, batterijen die een tweede leven krijgen, intelligente oplaadsystemen en omkeerbare oplading wil dit eerste ‘intelligente eiland’ ter wereld zijn energieonafhankelijkheid versterken en meer hernieuwbare energie gaan opwekken. Op die manier ontstaat een model dat ook op andere eilanden of in andere steden toegepast kan worden.

Wat is een ‘Smart Island’ precies?

Het intelligente oplaadsysteem, ook wel smartcharging genoemd, stemt het opladen van het voertuig af op de behoeften van de gebruiker en de beschikbare elektriciteit op het netwerk. Zo wordt een wagen op volle toeren opgeladen wanneer er meer elektriciteit beschikbaar is dan nodig, maar wordt het proces onderbroken wanneer dat niet langer het geval is. Dankzij de techniek van omkeerbare oplading kunnen voertuigen bovendien voor het eerst elektriciteit in het netwerk pompen wanneer er sprake is van een piek in het verbruik. Het gaat er dus niet alleen om dat de wagens slim opgeladen worden, maar vooral dat ze omgevormd worden tot tijdelijke energiereservoirs.

De batterijen moeten trouwens niet worden afgedankt wanneer ze niet krachtig genoeg meer zijn voor een auto. Ook voor minder veeleisende toepassingen komen ze nog van pas. Denk maar aan extra opslagunits in een woning of bedrijf, of zelfs aan oplaadpunten voor elektrische wagens.

Ultieme test met drie fases

Het Smart Fossil Free Island-project bestaat uit drie fases. Allereerst zullen twintig inwoners van Porto Santo hun dagelijkse verplaatsingen doen met veertien ZOE’s en zes Kangoo Z.E.’s. Die wagens kunnen ze slim opladen aan een van de veertig verbonden oplaadpalen (openbare en privépalen) die EEM en Renault op het eiland installeerden. Tegen het einde van het jaar zullen ze elektriciteit kunnen teruggeven wanneer het stroomverbruik piekt.

Batterijen uit elektrische Renaults krijgen daarnaast een tweede leven als opslagunits voor de energie uit de zonnecentrales en de windmolens van Porto Santo. De elektriciteit wordt meteen na het opwekken in de batterij opgeslagen en vervolgens in het netwerk geïnjecteerd wanneer daar lokaal behoefte aan is. Eens te meer het bewijs dat groene elektriciteit de toekomst is voor groene mobiliteit!

Word Renault ambassadeur !

U heeft geen toegang tot dit formulier.