My Renault

Hoe werkt een batterij?

Met een lege of defecte batterij krijgt u uw wagen niet aan de praat, dat begrijpt iedereen. Maar slechts weinigen weten hoe een batterij precies in elkaar zit. In dit artikel doen we alles uit de doeken, van de taak van een batterij tot hoe ze werkt.

Welke taak heeft een batterij?

In de batterij vinden tal van chemische uitwisselingsprocessen plaats. Ze vervult twee essentiële taken:

Ze voedt de elektrische onderdelen van uw wagen wanneer de motor stilstaat: de lampen, de radio, de ruitenwissers ... en natuurlijk de starter!

Ze slaat een deel van de elektriciteit van de alternator op wanneer de motor draait. Zo wordt de energie die de starter en andere elektrische onderdelen gebruiken weer aangevuld en blijft de batterij optimaal opgeladen.

Een complexe
structuur

Een batterij bestaat uit een aantal in serie aangesloten accumulatoren, die in één plastic (polypropyleen) omhulsel zitten. Elk van die accumulatoren bestaat uit negatief of positief geladen loodplaten. De positieve platen zijn met elkaar verbonden, net als de negatieve.

Samen zitten alle platen ondergedompeld in een mengeling van gedistilleerd water en zwavelzuur, die ook wel accuvloeistof (1/3 zuur, 2/3 water) genoemd wordt. De accumulatoren worden van elkaar gescheiden door afstandhouders (zakjes) die bestand zijn tegen het zuur.
De batterij heeft twee polen: een positieve pool (waaraan de anode bevestigd wordt) en een negatieve pool (waaraan de kathode bevestigd wordt).

Een onuitputtelijke bron
van energie?

De batterij laadt vanzelf weer op terwijl de motor draait, maar gaat niet eeuwig mee. Net zoals bij een gsm of een laptop is elke batterij goed voor een bepaald aantal oplaadcycli vooraleer ze stelselmatig minder efficiënt en vervolgens volledig onbruikbaar wordt. Over het algemeen raadt men aan om de batterij regelmatig te laten controleren zodra ze drie jaar oud is, en dan vooral voor de winter. Koude temperaturen kunnen de prestaties van de batterij namelijk sterk beïnvloeden. U kunt er in elk geval van uitgaan dat uw batterij om de 60.000 km of om de vier jaar aan vervanging toe is. Zo vermijdt u het risico op een wagen die weigert te starten!

garage icon
Laat een check uitvoeren

Merkt u problemen op bij het starten van uw Renault of denkt u dat uw batterij niet meer in goede staat is? Maak dan meteen een afspraak bij uw dealer voor een check-up.

Mijn garage
Meer batterijtips

Wilt u weten hoe u uw batterij moet onderhouden, op welke tekenen van slijtage u moet letten of hoe u de levensduur van uw batterij kunt verlengen? Lees dan zeker ons artikel met tips.

Meer weten

Word Renault ambassadeur !

U heeft geen toegang tot dit formulier.