My Renault

Rond de wereld
in 80 dagen

In 1872 verscheen een van de bekendste werken van Jules Verne: De reis rond de wereld in tachtig dagen. In die avontuurlijke roman kregen de Engelse gentleman Phileas Fogg en zijn Franse bediende Jean Passepartout het ietwat gekke idee om te doen wat niemand ooit voor mogelijk gehouden had. Tijdens die periode van industriële doorbraken werd dit boek een soort eerbetoon aan de nieuwe vervoermiddelen. Passagiersschepen, treinen ... Alle middelen waren goed voor de twee kornuiten om hun uitdaging tot een goed einde te brengen. Honderd jaar later besloten twee Fransen om de hoofdpersonages uit het boek te eren en zelf een reis rond de wereld in tachtig dagen te maken. Maar dan wel op hun manier ...

40.000 km met een R5?

Christian Gallissian en Richard Lindor, beiden liefhebbers van avontuur, reizen en autorijden, ontmoetten elkaar in Singapore. De ervaren reizigers (Christian had al meer dan 140.000 km in 70 landen afgelegd!) besloten in de voetsporen van Phileas Fogg en Jean Passepartout te treden en zelf ook een wereldreis te maken. Daarvoor gebruikten ze een verbouwde Renault 5, waarvan de passagierszetel tot bed omgetoverd kon worden. Hun reis begon op 5 juni 1972 om middernacht in München.

Richting Afrika

Allereerst wilden ze Algeciras bereiken na een tocht door Zwitserland, Frankrijk en Spanje. Daarna legden ze het lange traject af tot in Mali: door Marokko en Algerije en vooral door veel woestijn. Ondanks de extra lading van meer dan 100 kg aan o.a. benzine en water hielden ze zich aan een gemiddelde snelheid van 120 km/u. Hun doortocht door Niger, Tsjaad, de Centraal-Afrikaanse Republiek en Kenia ging ook gepaard met een aantal tegenslagen, maar ten slotte kwamen ze toch in Kaapstad (Zuid-Afrika) aan. Na een rit van 20.000 km in 22 dagen en met slechts drie dagen vertraging, lachte het geluk hen toe. Het schip dat hen naar Buenos Aires (Argentinië) moest brengen, liep een dag voor hun aankomst ook vertraging op zodat ze zonder problemen konden inschepen.

Van Buenos Aires naar New York

In Argentinië verliep helaas niet alles volgens plan. Ernstig ziek moest Christian namelijk het avontuur staken. Zijn vriendin stelde daarom voor om zijn plaats in te nemen. Samen met Rosario kon Richard dus zijn tocht voortzetten richting Bolivia. Ondertussen leerde de jonge vrouw alles wat er te leren viel over Renault 5. Na een geslaagde reddingsoperatie toen net buiten Laquina de R5 lettrelijk in het water lag kwamen de twee compagnons uiteindelijk toch in Lima aan. Vandaaruit ging Richard alleen verder, opgeven stond niet in zijn woordenboek.

Zelf niet na een defecte bezinepomp en de diefstal van al zijn geld. Om zijn problemen te boven te komen, had Richard maar één optie: gokken met de tien dollar die hij nog bij zich had. En dat loonde! Met 490 dollar op zak kon hij verder trekken naar New York. Na zijn reis door Panama en Costa Rica ontmoette Richard Yan, een Engelse lifter op weg naar de Verenigde Staten, die uiteindelijk zijn nieuwe copiloot werd. Na de tocht door Mexico en na de passage in Dallas stond Richard er opnieuw alleen voor. Maar het doel was toen al in zicht.

Het team komt terug samen

In New York nam Richard de boot naar Frankrijk, waar hij in Le Havre eindelijk Christian weer in de armen kon sluiten. Samen legden ze in amper twee dagen de laatste 1.500 km richting München af. Op de avond van 24 augustus bereikten ze de finish, met een beetje voorsprong dus! Petje af!

Wilt u hun avontuur herbeleven?

Lees het volledige verslag van hun reis..

Word Renault ambassadeur !

U heeft geen toegang tot dit formulier.