My Renault

Een passie voor kleur

Vandaag kun je onmogelijk een wagen ontwerpen zonder daarbij na te denken over het kleurenpalet van de carrosserie en ook het interieur. Dat is niet altijd zo geweest ...

Renault heeft sinds jaar en dag een passie voor kleur. Renault Twingo, onze leuke stadswagen, heeft er zelfs zijn handelsmerk van gemaakt en is in een groot aantal verrassende tinten verkrijgbaar, de ene al wat warmer dan de andere. Bij de lancering van een nieuw model, krijgt elk Renault-voertuig zijn eigen iconische kleur toegewezen. Honinggeel (Jaune Miel) voor Nieuwe Renault Scénic, Vuurrood (Rouge Flamme) voor Renault Kadjar, IJzerblauw (Bleu Iron) voor Renault Mégane GT ... Hoewel er tegenwoordig goed nagedacht wordt over de kleur van een wagen, was dat vroeger niet altijd het geval. Tientallen jaren geleden, toen design niet bepaald de grootste zorg was van de constructeurs, werden de kleuren van de modellen immers niet door specialisten gekozen, maar wel door de commerciële directie. Tot een zekere Paule Marrot ten tonele verscheen.

couleur-1

Leve kleur!

Haar naam doet misschien niet meteen een belletje rinkelen, maar Paule Marrot was een gerenommeerd interieurontwerpster uit Parijs. Ze had een bijzondere band met Renault en was een van de drijvende krachten achter het succes van een van de bekendste modellen van het merk: Renault Dauphine. In 1953, een paar jaar voor dat model op de markt kwam, ging de samenwerking tussen Paule Marrot en Renault op nogal bizarre wijze van start. Alles begon met een brief aan Renault, waarin ze klaagde over het trieste kleurgebruik bij de Renault 4CV's die ze zo vaak in de Franse hoofdstad zag rondrijden. Ze stelde meteen ook voor om carrosserietinten voor Renault te ontwikkelen. Door haar gouden medaille van de Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes van Parijs in 1925 (de Wereldtentoonstelling) en haar geweldige reputatie als interieurontwerpster liet haar brief niemand onberoerd. Ze ging dan ook voor Renault aan de slag als kleurconsulent, een beroep dat toen nog in zijn kinderschoenen stond.

couleur-2

De kleur van verleiding

In de gouden jaren dertig werd de auto ook voor de middenklasse toegankelijk en was hij niet langer een voorrecht voor de meest gegoede families. Daarnaast kropen ook steeds meer vrouwen achter het stuur. Het cliënteel werd dus gevarieerder, en dat betekende dat constructeurs een ruimer publiek met diverse smaken moesten aanspreken. Naast het design is de kleur uiteraard het eerste wat je van een auto ziet en heeft dus een grote aantrekkingskracht. Een van de redenen achter het succes van Renault Dauphine is dan ook zonder twijfel het uitgebreide kleurenpalet van zo’n dertig originele tinten. Die werden allemaal in samenspraak met Paule Marrot ontwikkeld. Ze maakte er trouwens een punt van om het leder en de stof in het interieur exact dezelfde kleur als de carrosserie te geven.

Kleur in het DNA van Renault

Paule Marrots oog voor detail en passie voor kleur is Renault nooit meer kwijtgeraakt. En daar is de huidige fantastische designer van Renault, Laurens van den Acker, maar al te blij om. Sinds zijn komst heeft hij de stijl van het merk hervormd en het design van Renault herwerkt op basis van zes belangrijke pijlers: liefde, avontuur, familie, werk, ontspanning en wijsheid. Elk van die elementen kwam dankzij uniek kleurgebruik tot uiting in de conceptcars van Renault. Het resultaat is een heuse regenboog van kleuren ... én een nieuwe look waaraan u nooit zal kunnen weerstaan!

e-stor

Word Renault ambassadeur !

U heeft geen toegang tot dit formulier.