My Renault

De wagen van de toekomst

Tussen het idee een nieuw model te creëren en het moment dat die wagen op de markt komt worden er verschillende ontwikkelingsfases doorlopen. Het design, de betrouwbaarheid, nieuwe technologieën, de materiaal- en kleurkeuze, de tests, ... een lang en complex proces, eens te meer wanneer het gaat over de wagen van de toekomst: zelfrijdend, elektrisch én ultrageconnecteerd!

Het prototype, een onmisbare bondgenoot!

Om de capaciteiten van een nieuwe wagen te testen, moet je hem op de proef stellen – dat spreekt. Daarom ontwikkelen de ingenieurs van Renault zogenaamde ‘oefenwagens’. En daarbij gaan ze niet over één nacht ijs. Het gaat namelijk om de allereerste prototypes waarmee de eigenheden van een toekomstig model getest worden . Zowel op esthetisch vlak als wat de betrouwbaarheid en de gebruikte technologieën betreft. Voor haar zelfrijdende wagen creëerde Renault maar liefst drie oefenmodellen om verschillende eigenschappen uit te proberen, die vervolgens uiteraard in één wagen zullen worden ondergebracht De drie oefenwagens worden tegelijkertijd onderworpen aan complexe mechanische en numerieke testen, zodat alle mogelijke rijomstandigheden aan bod kunnen komen.

Ghost Rider,
de zelfrijdende oefenwagen

Het prototype Ghost Rider, dat gebaseerd is op Renault Espace , wordt ingezet bij de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. In de kofferruimte zit maar liefst 200 kg aan elektronisch materiaal. Toch blijft er voldoende plaats over voor vijf passagiers en helpt deze wagen bij het testen en ontwikkelen van technologieën waarmee auto’s in de toekomst autonoom zullen kunnen rijden. Ghost rider ging reeds de baan op voor tests in reële omstandigheden. Het reactievermogen van deze wagen wordt dan weer getoetst aan de hand van digitale simulaties.

Road Runner,
de elektrische oefenwagen

Het prototype Road Runner is eigenlijk een aangepaste Renault Talisman en kan volledig op elektriciteit rijden. Op die manier kunnen de ingenieurs van Renault een nieuwe elektrische motor en een verbeterde carrosserie (met de batterij in de vloer en de motor achteraan) bestuderen. Dit ‘rijdende laboratorium’ wordt enkel gebruikt voor tests en om alle kenmerken van het chassis te optimaliseren voor de verschillende scenario's waarin de wagen van de toekomst kan terechtkomen: comfort, stabiliteit, remvermogen, rijrichting, akoestiek, transmissie ...

MadMax combineert tot slot de zelfrijdende eigenschappen van Ghost Rider met de kenmerken van de elektrische motor van Road Runner. Ook deze wagen werd ontwikkeld aan de hand van Renault Espace en is uitgerust met een volledig systeem met sensoren en camera’s om autonoom te rijden. Dat geeft hem een ietwat futuristische look, maar dankzij nieuwe software, computers en processors neemt de elektronische uitrusting vier keer minder plaats in beslag dan bij Ghost Rider. Daardoor staat Renault opnieuw een stapje dichter bij het definitieve model van de wagen van de toekomst. Net zoals Ghost Rider zal MadMax binnenkort de weg op gaan, zodat Renault zijn zelfrijdende capaciteiten in reële omstandigheden kan testen. De toekomst staat voor de deur!

  bekijk de video

Word Renault ambassadeur !

U heeft geen toegang tot dit formulier.