My Renault

Unieke ecofabriek in Tanger

Bij het begrip 'duurzame mobiliteit' denkt u misschien meteen aan het Z.E. gamma van Renault, maar het merk is er al lange tijd van overtuigd dat de nadruk niet alleen op het ontwerpen van groenere wagens moet liggen. We dienen namelijk in de hele productieketen inspanningen te leveren. Daarom legt Renault zich toe op de duurzamere productie van die wagens én op geschikte recyclagemethodes.

Renault Tanger, de voorbeeldige ecofabriek

De fabriek in Tanger, waar Lodgy en Dokker gemaakt worden, is de eerste autofabriek ter wereld die geen CO2 uitstoot en geen industrieel afvalwater loost. In vergelijking met een soortgelijke autofabriek levert ze een uitstootbesparing van maar liefst 135.000 ton CO2 per jaar op!

zero
CO2-
emissie

geen
industrieel
afvalwater

- 135 000
ton CO2
per jaar

Dit indrukwekkende resultaat is te danken aan een aantal innovatieve systemen in het productieproces, maar ook aan het gebruik van hernieuwbare energie. Zo komt 100 % van de benodigde elektriciteit van windenergie en waterkracht. Daarnaast heeft de fabriek gewoon heel wat minder energie nodig. Het energierecuperatieproces van de lakafdeling, dat maar liefst 70 % van de thermische energie verbruikt, werd namelijk efficiënter gemaakt. Bovendien heeft Renault de traditionele verwarmingsketels vervangen door biomassaketels die geen CO2 uitstoten.

Als carrosseriefabriek verbruikt de site in Tanger ook heel wat water. Maar ook op dat vlak heeft Renault een aantal maatregelen getroffen. Het resultaat? Er wordt 70 % minder water verbruikt bij de industriële processen en de fabriek loost geen industrieel afvalwater in de natuur.

water bij
industriële processen

Een internationaal voorbeeld

Na de Europese Unie – de fabriek in Tanger won de Productieprijs tijdens de vijfde editie van de ‘Sustainable Energy Europe Awards’ – erkent nu ook de VN de milieuvriendelijke troeven van de vestiging. Dankzij het partnership tussen Veolia Environnement, het koninkrijk Marokko en Renault is de site in Tanger op dit moment de eerste en enige autofabriek waarvan de uitstootvermindering gecertificeerd werd in het kader van het Mechanisme voor Propere Ontwikkeling (Clean Development Mechanism, CDM). Dit mechanisme voor de financiering van uitstootverminderende maatregelen maakt deel uit van het Verdrag van Kyoto.

De VN liet zich overtuigen door de innovatieve oplossingen op het vlak van energierecuperatie en door de installatie van biomassaketels, die de rechtstreekse CO2-uitstoot verminderen en bovendien geen fossiele brandstoffen zoals aardgas gebruiken.

Word Renault ambassadeur !

U heeft geen toegang tot dit formulier.