My Renault

Dynamisch en draadloos opladen

De autonomie van elektrische wagens is de afgelopen jaren sterk verbeterd. Het mooiste voorbeeld is Renault Zoé met zijn 400 km NEDC. Toch blijft die autonomie een punt waar veel mensen over struikelen. Daarom bleef Renault sleutelen aan de autonomie van zijn Z.E.-gamma en zocht de autofabrikant tegelijk een manier om het opladen sneller en gemakkelijker te laten verlopen. In dit kader heeft Renault, in samenwerking met Qualcomm Technologies en Vedecom, een nieuwe technologie ontworpen en voorgesteld om elektrische wagens contactloos en dynamisch op te laden. Wie weet kunnen we binnenkort vaarwel zeggen tegen die noodzakelijke oplaadstops!

Opladen op de baan

Dat zou toch ideaal zijn? Met zijn dynamische, contactloze oplaadsysteem, gebaseerd op inductietechnologie, zet Renault alvast een stap in die richting. De technologie is onlangs gedemonstreerd met twee aangepaste Kangoo Z.E.'s op een testcircuit in Satory (Frankrijk). Concreet werden er spoelen in de bodem geïnstalleerd, die gevoed worden door elektriciteitskabels. Deze spoelen creëren een elektromagnetisch veld, dat bij het voorbijrijden wordt opgevangen door de wagen en omgezet in elektriciteit door in de wagen geïntegreerde apparatuur.

Rouler en rechargeant

Met de twee Kangoo Z.E.'s werd getest of deze nieuwe technologie haalbaar zou zijn. En het werkte: de test met het contactloze oplaadsysteem heeft aangetoond dat het een rijdende wagen met een snelheid tot 100 km/u kan opladen met een oplaadvermogen van 20 kW. Als dus 25% van de wegen werd uitgerust met deze technologie, zouden bestuurders helemaal niet meer moeten stoppen bij een oplaadpunt om hun elektrische wagen op te laden!

Batterie VS recharge

Accu vs. opladen

De capaciteit van de accu is duidelijk niet het enige middel waarmee de autonomie van elektrische wagens kan worden verbeterd. De oplaadsnelheid is minstens even belangrijk. Met dit nieuwe idee vangt Renault echter twee vliegen in één klap. De capaciteit van de accu en de oplaadtijd worden minder belangrijk als het opladen continu gebeurt, gewoon door rond te rijden. Deze evolutie zou zelfs de grootste voorstanders van 'traditionele' wagens kunnen overtuigen!

Word Renault ambassadeur !

U heeft geen toegang tot dit formulier.