My Renault

Renault en de autonome wagens

Met 2020 in aantocht moest Renault van start gaan met de commercialisering van zelfrijdende wagens van niveau 4. Die kunnen volledig autonoom een traject afleggen. Het is uiteindelijk de bedoeling dat chauffeurs het rijden in specifieke zones volledig aan hun wagens kunnen overlaten, zodat ze ondertussen andere dingen kunnen doen. In afwachting daarvan doorkruisen een aantal wagens nu het Franse en Duitse wegennet, zodat de technologieën die achter het autonome rijden schuilen verder ontwikkeld en verbeterd kunnen worden.

6 zelfrijdende Renault Espace

Uiteindelijk zal het volledige Renault-gamma, inclusief bedrijfsvoertuigen, uitgerust worden met deze technologie, maar in de testfase werd gekozen voor Renault Espace. Hoewel hij er nog steeds als een traditionele wagen uitziet, kunt u hem wel herkennen aan enkele belangrijke kenmerken wanneer u deze zomer de weg op gaat. Eerst en vooral zult u de slogan 'Autonomous Drive #Innovation by Renault' zien, die op de zijkanten van het voertuig aangebracht werd. Maar wat ook zal opvallen, is de bijzondere nummerplaat die begint met de letter W. Die W onderscheidt namelijk alle zelfrijdende wagens die op dit moment in Europa getest worden.

6 Renault Espace autonomes

Schijnt bedriegt soms

Zelfrijdende Renault Espace mag er dan nog steeds hetzelfde uitzien, er schuilen wel talloze nieuwe technologieën achter. Die werden echter zo goed verhuld dat ze het design van de wagen niet verstoren. Zo telt deze Renault Espace twee LIDAR (laserdetectiesystemen): eentje vooraan en eentje achteraan. Achter de voorste nummerplaat zit dan weer een dubbele langeafstandsradar met camera verborgen. Over de hele wagen werd eveneens een twintigtal discrete, maar krachtige ultrasone sensoren aangebracht. Tot slot vervolledigen vier hoekradars het uitgebreide detectiesysteem. Dankzij al deze technologieën kan Renault Espace het verkeer en de plaats van de voertuigen in realtime analyseren en vervolgens zijn rijgedrag aanpassen.

Espace

Binnenin ... zit nog een chauffeur

Wees gerust: een wagen zonder chauffeur, een zelfrijdende wagen van niveau 5 dus, is nog niet meteen voor morgen. Uiteraard zit in deze testwagens telkens een Renault-ingenieur die het stuur indien nodig kan overnemen, maar tegelijk ook het rijgedrag van de wagen kan analyseren. Wilt u ook wel eens ervaren hoe het voelt om niet zelf te moeten rijden? Neem dan plaats naast Eric Debernard, projectmanager voor de zelfrijdende wagens, in Espace van de toekomst.

Gezien het proefproject in Frankrijk wordt uitgevoerd beschikken we tot onze spijt niet over een Nedelandse versie van dit filmpje.

Word Renault ambassadeur !

U heeft geen toegang tot dit formulier.