My Renault

Mégane R.S., 14 jaar passie

De nieuwste generatie Mégane R.S. werd enkele maanden geleden voorgesteld tijdens het autosalon van Frankfurt. Sindsdien zijn de verwachtingen van de liefhebbers van ultrasportieve berlines hooggespannen. Sinds zijn lancering in 2003 tilde Mégane R.S. zijn segment namelijk naar een hoger niveau. Dankzij talloze hoogtechnologische snufjes uit de racewereld werd Mégane R.S. dé referentie op de markt en een onmiskenbaar icoon van Renault Sport. En geef de specialisten en de autosportliefhebbers maar eens ongelijk! Met tal van records en prijzen op zijn naam kan het prestigieuze verleden van Mégane R.S. echt tellen.

Hoe het allemaal begon

Mégane R.S. wist alle verwachtingen meteen in te lossen. En daar hadden de rijke sportieve traditie van Renault en de onuitputtelijke knowhow van Renault Sport vast iets mee te maken. Maar toen het model voorgesteld werd tijdens het autosalon van Frankfurt in 2003, ging het niet zomaar om een sportievere tweelingbroer van Renault Mégane 2. Zijn sportieve karakter heeft hij vooral te danken aan zijn dubbele uitlaat, agressiever ogende neus, grote luchtinlaat om de motor af te koelen en bijzondere 18-inch aluminiumvelgen. Daarnaast waren er drie exclusieve tinten verkrijgbaar: Tonic Oranje, Technisch grijs en Arctic blue.

Op technisch vlak kreeg de F4RT-motor, waar ook Renault Avantime, Renault Laguna en Renault Clio R.S. mee waren uitgerust, een boost met een vermogen van 225 pk voor Mégane R.S. Maar de grootste innovatie was weggelegd voor het chassis, met een opmerkelijke as vooraan met onafhankelijke spil die het koppel in de bochten en de versnellingen vermindert. Het resultaat? Een ongekend rijplezier in alle omstandigheden.

Tussen 2005 en 2009 was Mégane R.S. in maar liefst vier versies te koop en werd het model twee keer gerestyled. De eerste daarvan, de Trophy-versie met een steviger chassis, zag amper negen maanden later het daglicht in 2005. Voortaan zou Mégane R.S. altijd met een Sport- en een Cup-chassis verkrijgbaar zijn.

Tijd voor Mégane 3 R.S.

De nieuwe generatie uit 2009 kreeg een uitgesproken achtersteven, een groot luchtinlaatrooster, een aerodynamische lip zoals in de Formule 1, een centrale uitlaat, een achterspoiler én een gloednieuwe kleur (Siriusgeel). Het resultaat? Een nog meer dynamische en sportieve look die toonde dat Renault een wagen voor dagelijks gebruik op de markt wilde brengen die ook uitstekend presteerde op het racecircuit.

Terwijl de innovatieve, hoogtechnologische as vooraan met onafhankelijke spil de eerste generatie naar een hoger niveau tilde, kwam Renault deze keer op de proppen met de R.S. Monitor. Dankzij deze technologie worden er met behulp van een hele reeks sensors en versnellingsmeters verschillende gegevens over de rijstijl verzameld en op het scherm getoond. Die informatie over het gebruik van de motor, het koppel ... geeft de rijervaring een compleet nieuwe dimensie, én kan op een later tijdstip zelfs worden geanalyseerd. Net zoals een echte autopiloot dat doet dus!

In 2011 was het de beurt aan de Trophy-versie, met het Cup-chassis. De motor was goed voor 265 pk en 360 Nm koppel. Die combinatie gaf dit model de snelste tractie op de markt.

De Nürburgring ... en prijzen à volonté!

Dit legendarische Duitse circuit – bij de meest technische omlopen ter wereld – heeft als bijnaam ‘De groene hel’. Toch voelt Mégane R.S. er zich meer dan thuis. Sinds 2004 heeft deze topper van Renault er drie keer het record verbroken. In 2008 legde de R26.R een ronde af in 8’17’’, in 2011 was de R.S. Trophy 265 goed voor een tijd van 8’07’’97 en in mei 2014 dook Renault Sport-piloot Laurent Hurgon onder de magische grens van 8 minuten met de Mégane R.S. 275 Trophy-R. Hij deed een ronde in amper 7’54’’36 !

Niet alleen de uitzonderlijke prestaties van Mégane R.S. overtuigen de deskundigen. Ook zijn bijzonder aantrekkelijke looks, het weergaloze rijplezier en de innovaties waar dit model steeds weer mee pronkt vallen in de smaak. Het tijdschrift Echappement bekroonde hem al drie keer met de prijs voor sportwagen van het jaar. Samen met de rest van het Renault Sport-gamma kreeg Mégane R.S. in 2009 bovendien de Top Gear Award in de categorie ‘Producent van het jaar’. Ook mocht hij drie jaar op rij de prestigieuze What Car?-trofee voor ‘Best Hot Hatch’ mee naar huis nemen: in 2010, 2011 en 2012.

Ontdek Nieuwe Mégane R.S. 

Word Renault ambassadeur !

U heeft geen toegang tot dit formulier.